EN,SE

Emission och återköp av C-aktier för incitamentsprogram

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 29 maj 2018 har Hansa Medical ABs (publ) styrelse beslutat att genomföra en nyemission samt därefter omedelbart återköpa 391 503 C-aktier. Aktierna emitteras och återköps i enlighet med incitamentsprogrammet LTIP 2018, som antogs av årsstämman den 29 maj 2018.

Carnegie Investment Bank AB kommer att teckna samtliga emitterade C-aktier till en kurs om 1 krona per aktie, motsvarande aktiernas kvotvärde. Samtliga emitterade C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas av Hansa Medical för samma pris. C-aktierna kommer därefter att omvandlas till stamaktier innan de levereras till berättigade deltagare i LTIP 2018.

Syftet med återköpsbemyndigandet är att säkerställa leverans av aktier samt för att täcka eventuella sociala kostnader med anledning av LTIP 2018. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till 1/10-dels röst vardera. Hansa Medical har sedan tidigare 330 261 C-aktier utestående.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 september 2018 kl. 16:30.