CareersPipelineCollaboration RareInnovation SVGOMG The best SVG optimizer and minifier Open SVG Paste markup Demo Contribute SVGOMG provides you several options to clean and compress your SVG files. Clean up, remove, merge, minify. Upload or copy the source of your SVG to get started! 947 bytes → 267 bytes 28.19% Finance peopleAdvance treatment

Bokslutskommuniké 2009

10 feb 2010, 08:30
Finansiell information
• Nettoomsättning för koncernen uppgick till 3,0 MSEK (0,1)
• Koncernens resultat uppgick till -15,8 MSEK (-2,6)
• Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -15,7 MSEK (-15,9)
• Resultat per aktie uppgick till -4,1 SEK (-0,67)

Året i korthet
• Kliniska forskningsresultat med Hansa Medicals diagnostikmetod HMD-301 publicerade i Clinical Infectious Diseases
• Hansa Medical och brittiska Axis-Shield plc ingår avtal om HMD-301 (HBP), analysmetod för diagnos av svår sepsis
• Hansa Medical och Inverness Medical Innovations inleder partnerskapsavtal för utveckling av anti-alpha-11, ett nytt antikropps­läkemedel mot reumatoid artrit
• VINNOVA-finansiering om 0,5 MSEK erhålls till forskningsprojektet TAME, för utvärdering av nya behandlings­metoder inom autoimmuna sjukdomar
• Forskningsprojektet alpha-10 avyttras till Xintela AB
• Styrelsen omvald och bolagsordningen ändrad vid årsstämma

VD:s kommentar”Vi har under 2009 uppnått stora framgångar med projekt anti-alpha-11 och HMD-301 både affärsmässigt och utvecklingsmässigt. Avtalen med Inverness och Axis-Shield har gett Hansa Medical ovärderlig tillgång till teknologi och erfarenhet samt ökat tempot i produktutvecklingen av anti-alpha-11 och HMD-301. På kort sikt kommer vi att erhålla milstolpsbetalningar från våra partners om vi lyckas med vidareutvecklingen. Framförallt arbetar vi nu gemensamt mot de riktigt intressanta affärsmöjligheterna för dessa två lovande projekt: Marknads­introduktion av diagnostikmetoden HMD-301 samt identifiering av en anti-alpha-11 läkemedelskandidat redo för utlicensiering till ett marknads­etablerat läkemedelsbolag.” säger Emanuel Björne, VD på Hansa Medical AB.